Coneixem els públics dels museus i els espais
patrimonials, i les seves formes dinteractuar amb les propostes museogràfiques?
Sobre aquestes preguntes reflexionarà i debatrà aquest congrés.
En molts territoris, ens trobem en el conjunt del
camp museístic i patrimonial amb un desconeixement important dels públics
relacionats amb aquestes infraestructures culturals: de les seves motivacions, interessos,
expectatives, preferències, reaccions, aprenentatges o valoracions sobre les propostes
museogràfiques, museològiques o patrimonials. Fins i tot es dóna el cas que
molts museus i espais patrimonials estan mancats dinformació quantitativa
detallada dels seus públics pel que fa a volum, composició, característiques,
modalitats de visita o freqüència.
Consegüentment, moltes de les polítiques
museístiques i patrimonials es duen a terme sense un bon suport en estudis
rigorosos sobre els públics i, també, sobre els no-públics. Així mateix, moltes
propostes museístiques sactualitzen sense comptar amb aquests estudis.
L’objectiu daquest congrés és analitzar i debatre
les metodologies i els resultats dels estudis de públic amb la finalitat
daportar criteris a lhora de definir les polítiques museístiques i
patrimonials, i delaborar i renovar les propostes museogràfiques. El Congrés
comptarà amb les seccions de ponències convidades i de comunicacions lliures. Concretament,
estarà encaminat a respondre les següents preguntes:
- Qui visita els museus i els espais
patrimonials?
- Què es coneix de les expectatives i els
interessos dels visitants?
- Quin tipus d’interaccions es donen entre els
públics i les propostes museogràfiques i museològiques?
- Quines conseqüències tenen aquestes
interaccions en els públics?
- Quines repercussions tenen aquestes
interaccions en la política museogràfica dels museus i dels espais
patrimonials?
Característiques
de les comunicacions
Les propostes hauran dabordar les següents
temàtiques:
1. Plantejaments i problemes teòrics i
metodològics dels estudis de públic.
2. Presentació i anàlisi destudis de públic.
3. Reformulació de propostes museogràfiques,
museològiques i patrimonials com a conseqüència de la realització dalgun estudi
de públic.
Totes les propostes hauran de basar-se en estudis
de casos, i es prioritzaran aquelles fonamentades en metodologies qualitatives.
Sacceptaran fins a un màxim de vuit
comunicacions.
El termini per a lenviament de propostes
finalitzarà el dia 15 dabril de 2013. Podeu descarregar la primera circular amb més informació i la
convocatòria per a la presentació de les comunicacions.